Zajęcia warsztatowe „Czytanie i szybkie czytanie: od teorii do praktyki”, realizowane w ramach projektu ZintegrUJ, pozwolą odkryć fascynujące aspekty samego czytania, a następnie przekuć teorię w praktykę. Punktem wyjścia stanie się diagnoza technik czytania, a punktem dojścia – wypracowanie nowych kompetencji w tym zakresie. Czytanie jako złożona aktywność poznawcza stanie się najpierw przedmiotem refleksji z punktu widzenia psychologii oraz badań technik czytania. W dalszej części zajęć specjalnie dobrane ćwiczenia umiejętności poznawczych pozwolą usprawnić takie umiejętności, jak spostrzeganie, uwaga, pamięć, antycypacja czy myślenie. Z kolei poznanie technik szybkiego czytania i wyćwiczenie ich (za pomocą odpowiednio przygotowanych materiałów szkoleniowych, wymagających samodzielnego drukowania i przynoszenia ich na warsztaty) pozwoli zwiększyć tempo i efektywność czytania.
Czytanie wydaje się czynnością naturalną i niewymagającą szczególnego wysiłku intelektualnego. Ale czy na pewno? Ta pozornie łatwa, dawno opanowana umiejętność jest w rzeczywistości złożoną aktywnością poznawczą, wymagającą koordynacji wielu elementów, od oka i jego ruchów począwszy, poprzez spostrzeganie, antycypację i różnicowanie, na myśleniu, wnioskowaniu i pamięci skończywszy. Warto ją ćwiczyć nie tylko na etapie edukacji wczesnoszkolnej, lecz także w dorosłości, gdy trzeba czytać więcej, szybciej i efektywniej niż kiedyś.
Zajęcia warsztatowe „Czytanie i szybkie czytanie: od teorii do praktyki”, realizowane w ramach projektu ZintegrUJ, pozwolą odkryć fascynujące aspekty samego czytania, a następnie przekuć teorię w praktykę. Punktem wyjścia stanie się diagnoza technik czytania, a punktem dojścia – wypracowanie nowych kompetencji w tym zakresie. Czytanie jako złożona aktywność poznawcza stanie się najpierw przedmiotem refleksji z punktu widzenia psychologii oraz badań technik czytania. W dalszej części zajęć specjalnie dobrane ćwiczenia umiejętności poznawczych pozwolą usprawnić takie umiejętności, jak spostrzeganie, uwaga, pamięć, antycypacja czy myślenie. Z kolei poznanie technik szybkiego czytania i wyćwiczenie ich (za pomocą odpowiednio przygotowanych materiałów szkoleniowych, wymagających samodzielnego drukowania i przynoszenia ich na warsztaty) pozwoli zwiększyć tempo i efektywność czytania.
Na warsztaty zapraszam przede wszystkim tych, którzy nie wierzą, że polonistyczne listy lektur da się zrealizować oraz tych, którzy chcieliby czytać efektywniej i zapamiętywać więcej.
Zajęcia warsztatowe „Czytanie i szybkie czytanie: od teorii do praktyki”
Gdzie? Wydział Polonistyki, Gołębia 20, sala 18.
Kiedy? W semestrze zimowym: czwartki 18.30-20.30 (32 godziny zajęć, jeden semestr)
Kto prowadzi? dr hab. Anita Całek (Wydział Polonistyki UJ, Katedra Komparatystyki Literackiej), literaturoznawczyni, komparatystka i psycholog, trener technik szybkiego czytania Jak się zapisać? USOS: Czytanie i szybkie czytanie: od teorii do praktyki - Uniwersytet Jagielloński w Krakowie (uj.edu.pl)
Kurs jest realizowany w ramach Projektu ZintegrUJ – Kompleksowy Program Rozwoju Uniwersytetu Jagiellońskiego POWER.03.05.00-00-Z309/17-00, który to jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Program „ZintegrUJ – Kompleksowy Program Rozwoju Uniwersytetu Jagiellońskiego jest realizowany w ramach programu operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, oś priorytetowa III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, działanie: 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych, od 1 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2022 r.